Vinterdäckslagen är viktig för allas säkerhet

När våren kommer så är det dags att byta till sommardäck men det finns alltid bilister som fortsatt kör med vinterdäck och dubbdäck vilket efter den 31 mars är ett lagbrott. Om väglaget inte längre kan anses vara vinterväglag så får man inte fortsätta köra med vinterdäcken och vinterdäckslagen är viktig att hålla sig till. Om man inte gör det så utsätter man nämligen sig själv och andra för fara i trafiken.

Vinterdäckslagen om vinterdäck och dubbdäck

Perioden som anges som tid för vinterdäck är mellan den första december och den sista mars. Men det är inte så att man blint måste följa datum. På polisens hemsida så kan man läsa att det gäller att avgöra om väglaget är vinterväglag eller inte. Här ska man komma ihåg att det inte bara är körfältet som räknas. Om det finns snö i vägrenen så ser man även detta som vinterväglag så det gäller att vänta tills både väg och vägkant är fri från snö, is och frost innan man byter till sommardäck.

Vad gäller dubbdäck så är det tillåtet att använda dessa mellan den första oktober och den 15:e april. Här ska man också hålla ett öga på väglag. Det är verkligen inte att rekommendera att köra för länge med dubbdäcken för de är inte bra för vägbanan och bidrar även till en hel del oljud som stör omgivningen.

Odubbade friktionsdäck året om

Man kan använda vinterdäcken som är utan dubbar året om. Det här är lagligt men knappast en bra idé. Om du kör med vinterdäck på sommarväg så tar du en onödig risk. Bilens köregenskaper försämras vilket betyder att du kan råka ut för olyckor då däcken inte beter sig så som du förväntar dig.

Viktiga regler att vara medveten om

Reglerna i vinterdäckslagen reglerar även vilken typ av däck som finns på ditt fordon och på släpvagn. Man kan inte blanda hursomhelst med dubbade däck framtill och vanliga vinterdäck baktill. Har man dubbdäck på bilen så ska även ett släp ha samma typ av däck. Men har man odubbade däck på bilen så kan man ha dubbade däck på släpet.

Det finns områden där man inte får köra med dubbdäck som på utvalda gator i storstäderna Stockholm och Göteborg. Innan man kör in i en stad med dubbade däck så bör man alltså ta reda på om det finns den här typen av förbud.

Mönsterdjupet

Vanliga personbilar ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 3 mm men vill man köra säkert så ska man inte vänta till sista tillåtna millimetern med att byta. För tyngre fordon som buss och lastbil så är det ett mönsterdjup på 5 mm som gäller.

Om man bryter mot lagen

Polisen har förstås inte mycket tid över till att kontrollera däck och det är också därför som så många kommer undan med att slarva med däcken. Men om man till exempel upptäcks på en gata med förbud mot dubbdäck med dubbar på däcken så kan det bli till en böter på en tusenlapp. Det har också hänt att protestgrupper har monterat av däck på bilar som upptäcks med vinterdäck efter tillåtet datum. Hur lagliga den här typen av aktioner är kan förstås diskuteras men det kan vara något att betänka.

Comments are closed.