Kan man lita på tester av vinterdäck?

När man ser på olika test av däck så ser man ganska snart att det finns några märken som alltid tycks hamna i topp. Men kan man verkligen lita på ett vinterdäck test eller bör man ta dessa med en nypa salt? Om man läser ett test och därefter köper de dubbdäck som rekommenderades för att sedan upptäcka att de alls inte var så bränslesnåla som man hade räknat med så kan man knappast lasta testet för detta. Tester av vinterdäck lämnar alltid utrymme för den egna subjektiva upplevelsen av däcken, och dessutom så kommer det att spela stor roll var och när man kör samt med vilken bil. I vissa lägen så är det helt enkelt så att man måste använda sig av dubbdäck och då kommer det inte att spela någon roll om testet som man läste hyllade en viss typ av friktionsdäck som världens bästa.

Vinterdäck test
Med testen så får man reda på viktiga fakta som till exempel vinterdäck mönsterdjup samt det gummi som har använts. Testet kommer att tala om saker som miljövänlighet, bromssträcka och väggrepp. Det här är ju sådant som man verkligen behöver ta reda på då man ska köpa däck för vintern men man bör inte ta vinterdäck testet som ren sanning och man ska också tänka på saker som vilken bil som användes för testet och var man körde. En våt testbana är inte samma sak som en ishal vinterväg med trafik, det får man inte glömma bort.

Viktigt med datum
Det är inte bara de vinterdäck datum som vinterdäckslagen anger som är viktiga då man ska byta till vinterdäck. Läser man test så ska man också ta en titt på när testet utfördes. Om det var flera år sedan så är det ganska troligt att det har tillkommit nya och bättre modeller samt att man kan ha fått ny information om en viss typ av material och dess miljövänlighet. Äldre tester kan fortfarande vara bra att läsa och det särskilt om man vill se fler resultat för en viss modell eller ett visst märke.

Vägledning
Vinterdäck testen är först och främst vägledande. Med informationen som de ger så kan man fatta kloka beslut och man behöver alls inte se däck nummer ett som det enda valet. Det är förstås så att testen styrs av de däck som ingår och här kommer kommersiella intressen att spela in. Men man behöver inte oroa sig för att varje test är riggat och rena rama reklamen för utvalda däck. Även om man pushar för ett visst märke så kommer testet att ge information som man får god användning av. Tänk dock på att utländska däcktester inte är så relevanta för svenska bilförare då de utförs på väglag som inte ser ut som de svenska vägarna och därmed ger en annan typ av buller och väggrepp än det som man kan förvänta sig på svensk mark.

Dubbfria vinterdäck som håller längre

Dags att fixa vinterdäck!
Nu när vintern snart är här så är det dags att ta sig en funderare kring vilka vinterdäck man ska montera på bilen. Från och med den första december är det lag på vinterdäck om vinterväglag uppstår och tvånget gäller fram till siste mars. Det är ju tyvärr omöjligt att förutspå när vinterväglag uppstår, så för de flesta av oss känns det helt klart tryggast att vinterdäcken sitter på bilen i god tid innan den första december. Bor man i Sveriges nordligare delar kanske man fixar vinterdäck långt innan dess.

Dubbfria vinterdäck – bäst för flest

Självklart är det så att dubbdäck är det bästa alternativet på vintern – OM man kommer att köra mycket på isiga och snöiga vägar. Är så inte fallet så räcker dubbfria vinterdäck långt! De sliter mindre på vägarna, de slits inte ut lika fort och de låter avsevärt mindre. Om riktigt dåligt väder uppstår gör man i de flesta fall ändå bäst i att fixa en kopp varm choklad och stanna inne. Särskilt i Sveriges sydligare delar är dubbfria vinterdäck nästan uteslutande att föredra – om vi inte får en riktigt kall vinter förstås.

Dubbdäcksförbud

I många länder finns det strikta förbud mot just dubbdäck, vilket känns naturligt om landets vägar sällan eller aldrig fryser till temperaturer under noll grader. Slitaget som dubbdäcken medför försämrar vägarnas kvalitet avsevärt.

I Sverige skulle det inte gå att förbjuda dubbdäck, det finns allt för mycket vinter, is och snö för att ett sådant förbud skulle kunna motiveras i vårt land. Men man rekommenderas att undvika dubbdäck om man lever i södra delarna av landet där snö och is inte regerar på vägarna ens under vintern. Bra dubbfria vinterdäck och sänkt hastighet kommer man långt med.

I vissa centrala delar av Stockholm, Göteborg och Uppsala finns ett permanent förbud mot dubbdäck, för att skydda vägarna, så är man ofta inne i dessa städer och slirar runt, så är det bäst att ha dubbfria vinterdäck på bilen.

Dubbdäck är oslagbara på isvägar

Dubbdäck är valfritt

Dubbdäck – som vi alla vet – får bara användas på vintern, men det finns ingen lag som föreskriver dubbdäck och vinterdäck finns i både dubbversioner och dubbfria versioner. Det är i regel mest personbilar som kör med dubbdäck, men också lastbilar, bussar och motorcyklar kan ha dubbdäck, och bor man i en del av Sverige som ofta har halt väglag så är dubbdäck helt klart en bra investering.

Dubbdäckens kännetecken

Man känner igen dubbdäcken på att däckmönstret är grövre än de vanliga vinterdäckens, och dessutom har de dubbar för att ge bättre grepp mot vägen vid halt väglag. Dubbarna är i metall och sliter ganska mycket på vägarna, så i den mån man kan undvika dubbdäck är det bra.

Dubbdäckens fördelar

Det syns på dubbdäcken att de erbjuder bättre stöd mot hala vägar än vad vanliga vinterdäck gör. Ska man bromsa och stanna på hal is så behövs extrem framförhållning om man kör med dubbfria däck. I en jämförelse på bromssträcka mellan en isväg och en torr väg krävdes runt tio gånger längre bromssträcka för isvägen innan bilen helt hade stannat, om bilen kördes med dubbfria vinterdäck. Med dubbdäck blev sträckan avsevärt kortare.

Det är framför allt på hal is som dubbdäck visar upp sina starkaste fördelar, där kan de vara ovärderliga. Ytterligare en dimension är att dubbdäck inte bara gör körningen lättare för föraren av den bil som däcken sitter på, de ruggar också upp isen på marken överallt som de körs, vilket ger ett fastare väglag för bakomkommande bilister.

Även om man ofta hör att dubbdäck sliter på vägarna när de används på torrmark så fyller de faktiskt även där en funktion. Genom att «slita» upp vägarna får vägarna ett mycket bättre grepp för slätare däcktyper och i vissa länder där dubbdäck aldrig används brukar dyra retextureringsprocesser krävas med jämna mellanrum, just för att rugga upp dem och erbjuda bättre friktion.

Dubbdäckens nackdelar

När dubbdäck körs på torrmark kan ibland partiklar stötas loss från vägarna, dessa kan vara farliga när de flyger i luften på högtrafikerade vägar, dessutom blir slitaget på vägarna märkbart när mycket dubbdäck används. Det bildas tydliga spår som är en uppenbar trafikfara, och asfaltering behöver genomföras om oftare.

Många som kör omkring med dubbdäck påverkas negativt av ljudet som dubbdäcken avger. Det är ett bullrigt, metalliskt ljud som låter avsevärt högre än dubbfria vinterdäck.

Man ska inte använda sina dubbdäck på torrmark, dels på grunda av ovanstående anledningar, men också för däckens skull. Det tar bara ett par månader av körning på bar asfalt med dubbdäck innan de förslitits och blivit odugliga för isigt väglag.

Vinterdäck väntar på snö

Nu har vinterdäcken vridit sig runt vinterfälgarna. Men det är fortfarande regn som kommer från himlen. Eftersom jag har valt dubbdäck så skulle jag inte rädas lite vinterväglag.

Valet mellan dubbat eller dubbfritt är alltid svårt, men pendlar man tidigt på morgonen ute på landsorten föredrar jag dubbar som skär igenom den tunna isytan och ner i asfalten.

Dubbdäck eller friktionsdäck

Vinterdäck är bra, men ska man ha dubbdäck eller friktionsdäck? Den ständiga frågan.. Bor man mitt i storstan och bara kör omkring med sin 4-hjulsdrivna SUV under dagens varmaste timmar kanske dubbfritt är ett bra alternativ. Men för oss som pendlar till jobbet tidigt på morgonen innan solen gått upp och smält morgonfrosten är dubbdäck det enda säkra alternativet.

- Men, säger mr duktig, dubbdäck ger en längre bromssträcka på torra vägbanor än friktionsdäck. Och om det är snö och snömodd är dubbfritt bättre.

Är det massor av snömodd på vägbanan förstår vi att vi ska köra lite lugnare. Då fungerar dubbfria däck jättebra. Mitt resonemang är att på morgonen, sent på kvällen och mitt i natten kan man överraskas av halt väglag. Och vid en lätt frusen vägbana finns det inget annat än dubbdäck som fungerar. Och vid polerad vägbana till exempel när du ska stanna i en korsning eller köra ut från densamma så är det dubbdäck som är det mest säkra alternativet.

Vinterdäck är ett måste under +5 grader eftersom gummiblandningen i sommardäck gör däcken kass. Och snälla, visa förståelse för oss på landet som behöver dubbdäck. Miljöpartister i Stockholm verkar hata vinterdäck, men gör gärna ett studiebesök hos oss på landet en tidig vintermorgon så förstår ni nog.