Läkarintyg för alkolås och säkra däck för säker körning

För samhället i stort såväl som för individen är säkra vägar ett viktigt mål. För att vi ska kunna vara trygga då vi är ute och kör så förlitar vi oss både på teknik och sunt förnuft. Saker som läkarintyg för alkolås är minst lika viktiga som säkra däck.

Låt oss ta en titt på dessa två aspekter och hur de samverkar för att vi alla ska få en säkrare upplevelse på väg.

Läkarintyg för alkolås

Alkolåset är en teknisk innovation som är till för att förhindra rattfylleri. Med läkarintyg för alkolås ser vi till att denna innovation används på rätt sätt. Personer som förlorar sitt körkort till följd av rattfylla kan på ett ansvarsfullt sätt få det tillbaka.

Systemet går ut på att föraren måste blåsa i en alkoholsensor för att bilen ska kunna startas. Om det visar sig att personen har alkohol i kroppen som överstiger gränsen så går det alltså inte att köra. Detta innebär säkerhet både för den som kör och för alla andra runtomkring i trafiken.

Tekniken erbjuder:

  • Omedelbar påminnelse om att inte köra under påverkan
  • Preventiv åtgärd så att det inte går att köra berusad.
  • Utbildning på så vis att förare påminns om de faror som finns med att köra med alkohol i blodet.
  • Uppmuntran för att fatta ansvarsfulla beslut.

Däckens betydelse i trafiken

Precis som läkarintyg för alkolås kan rädda livet på många så är säkra däck ett måste för att bilar ska kunna köras på ett säkert sätt. Däckens skick är avgörande för säker körning i alla väglag. Om du har välunderhållna däck med rätt mönsterdjup får du bästa möjliga väggrepp.

Detta blir avgörande i kritiska situationer. Om vädret innebär halt väglag så kommer däckens skick att vara otroligt viktigt. Detta är ju något som kan hindra att du får sladd och kör in i en annan bil.

Samspelet mellan teknik och det mänskliga beteendet

Men vi kan ju inte helt förlita oss på alkolås och bra däck för att få säker trafik. Det handlar om ett samspel mellan tekniken och det mänskliga beteendet. Med läkarintyg för alkolås har vi en teknisk lösning på ett beteendemässigt problem. Däckens skick däremot är på sätt och vis ett resultat av förarens beteende vad gäller underhåll och kontroll.

Föraren har alltid ett ansvar och måste kontrollera däcken regelbundet. Det är också föraren som ska fatta beslutet om att inte köra berusad. När tiden med alkolåset är över så är det upp till det mänskliga beteendet för att fordonet fortsatt ska köras på ett säkert sätt.

Utbildning och medvetenhet är A och O

För att få ut mesta möjliga av alkolås och däck så gäller det att förare är utbildade såväl som medvetna. Vi kan jobba med informationskampanjer som visar vikten av underhållna däck och vad konsekvenserna av att köra berusad kan bli.

På detta vis kan vi få säkrare vägar oavsett om det handlar om däck eller om läkarintyg för alkolås!

Var kan du sälja däck när du ska sälja bolag?

Då du har bestämt dig för att lägga ner däckverkstaden för att sälja bolag för avveckling så måste däcken få nya hem. Ett stort lager med vinterdäck är kanske inte så enkelt att bli av med snabbt. Men det finns vägar att gå som vi ska kika på här.

Planering för att sälja bolag

För att sälja bolag för avveckling så måste företaget vara i vilande form. Det betyder att lager med däck inte längre kan finnas som fysiska lager. De får bara vara kvar som pengar på ett konto och kvitton och bokföring för försäljning.

För att sälja däck lite snabbare kan du ta flera vägar. Det går ju att nå nya kunder trots att du nu är på gång att lägga ner!

Sälj däck online

Nätet är en fantastisk källa för den som vill sälja och köpa. Du kan finna köpare av dina däck över ett större område. Det kan ju finnas folk som är redo att köra lite längre för ett bättre pris. På så vis kan du bli av med ditt däcklager snabbare och då kommer du att kunna sälja och avveckla snabbare.

Ibland kan du till och med hitta annonser från folk och företag som vill köpa däckpartier. Då blir det enkelt att sälja däck online. Det gäller bara att du hittar rätt form av forum för detta. Även sociala medier kan vara bra för att komma i kontakt med folk som kan vara intresserade av att köpa dina däck.

Erbjud kunder att köpa billigare

Det är förstås så att du snabbare kan sälja dina däck som finns på lager om du erbjuder dem billigare. Detta kan du göra under den period då du fortfarande är igång men vet att du inom en snar framtid kommer att sälja bolag för att likvidera det.

Du kan ju göra kampanjer där folk som kommer in för att byta däck till sommardäck samtidigt kan kassera de gamla och köpa ett nytt sätt för nästa säsong billigare. Eller så erbjuder du nya sommardäck då de ändå kommer in för att byta. Det här går att leka med men huvudsaken är att du tar chansen att tömma lagret så att du får in kapital för det.

Sälj till andra däckverkstäder

Sist men inte minst kan du förstås ta kontakt med andra däckverkstäder och se om de vill köpa dina däck. Om det rör sig om ett bra märke eller god kvalitet så lär detta inte bli för svårt. Särskilt om du ger ett bra pris.

Fördelen med att sälja på detta vis kan vara att du då säljer hela lagret som ett parti. Det gå ju mycket snabbare än att sälja däck pö om pö. När ditt lager är tomt och du lämnar din lokal så är du snart redo att sälja bolag och likvidera det!

Vad ska dubbdäck kosta?

Kostnaden för vinterdäck kan ses på lite olika sätt. Man kan förstås säga att nya dubbdäck inte är billiga då man kan få lägga ut flera tusen kronor för dessa, men samtidigt så är ju detta en investering i bilens köregenskaper och säkerheten kan man inte sätta ett pris på. Kostnaden för dubbdäcken kommer också att påverkas av saker som om man köper dem själv online, om man monterar själv, och hur man förvarar dem under sommarmånaderna.

Behöver du verkligen dubbdäck?

En första fråga som man kanske missar är om man verkligen behöver dubbarna. En tumregel är att äldre bilar som inte har alla säkerhetsfinesser som finns i nyare bilar tjänar mer på dubbarna. Med dubbdäcken så får man ju ett riktigt bra väggrepp och det blir viktigt då kylan slår till och man kör på is. Med en modernare bil så kan det vara så att man inte behöver mer än bra friktionsdäck, men här ska man inte chansa.

Det där med att dubbdäcken inte är bra för miljön är något att tänka på men man måste vara medveten om att säkerheten alltid går först. Om du upplever en tvekan så kan du absolut välja dubbarna med gott samvete, saker som talar för dubbdäck är följande:

  • Behov av att köra i branta backar
  • Vägar som inte plogas så flitigt
  • Rapporter om stora mängder snö och kyla
  • Grannar som alla använder dubbade däck

Okej, man behöver inte göra som alla andra men om man inser att de flesta grannar faktiskt kör med dubb så säger det något om behovet av detta i det område som man bor i. Däcken är tyngre och det leder till att bilen drar mer bränsle men det är en kostnad som man får ta då man vill köra säkrare under vintern.

Är det dags för nya däck?

Något som kommer att påverka kostnaden är förstås hur ofta man måste köpa nya däck. Om man kan investera omkring 6000 kronor för nya dubbdäck som håller länge så har man gjort ett klipp. Men om man måste byta varje år för att man hela tiden väljer att köra med begagnat eller sämre märken så kan detta i det långa loppet bli dyrare. Om mönsterdjupet är mindre än 5 mm så ska man byta men betänk också att saker som snedslitage också kan tala för att man bör byta och att man då får professionell hjälp med detta.

Begagnade däck är billigare och kan i vissa fall innebära ett bra köp där man sparar flera tusen kronor, men ofta så betyder detta att man tar en risk. De begagnade däcken har försämrats och om de har använts under mer än 3 års tid så lönar det sig sällan att byta till begagnade vinterdäck.

Hjälp med montering och förvaring

Om man vill få hjälp med monteringen så kommer dubbdäcken att kosta lite mer. Här kan det vara klokt att vända sig till en däckhandlare som även kan hjälpa till med byte och som ger ett paketpris för detta. Många gånger så kan man få fram dubbdäck som håller god kvalitet men som har en budget som man har råd med. Genom att rådgöra med däckservicen så kommer man fram till det bästa valet. Kostnaden för montering är rätt så liten i sammanhanget, och här får man ju även tänka på den tid som man spar då man inte själv behöver utföra bytet.

Det kan också innebära en kostnad om man vill få hjälp med förvaring vilket man också kan få av en bra däckverkstad. Förvaringen kan man även se som en investering som leder till att vinterdäcken håller längre då de hanteras på rätt sätt, rengörs och ligger i ett förvar som är bra för gummit under sommarmånaderna. Man ska också betänka att man på detta vis får ett stöldskydd som inte hade varit fallet om däcken förvarats i källaren eller i förrådet på tomten.

Vinterdäckslagen är viktig för allas säkerhet

När våren kommer så är det dags att byta till sommardäck men det finns alltid bilister som fortsatt kör med vinterdäck och dubbdäck vilket efter den 31 mars är ett lagbrott. Om väglaget inte längre kan anses vara vinterväglag så får man inte fortsätta köra med vinterdäcken och vinterdäckslagen är viktig att hålla sig till. Om man inte gör det så utsätter man nämligen sig själv och andra för fara i trafiken.

Vinterdäckslagen om vinterdäck och dubbdäck

Perioden som anges som tid för vinterdäck är mellan den första december och den sista mars. Men det är inte så att man blint måste följa datum. På polisens hemsida så kan man läsa att det gäller att avgöra om väglaget är vinterväglag eller inte. Här ska man komma ihåg att det inte bara är körfältet som räknas. Om det finns snö i vägrenen så ser man även detta som vinterväglag så det gäller att vänta tills både väg och vägkant är fri från snö, is och frost innan man byter till sommardäck.

Vad gäller dubbdäck så är det tillåtet att använda dessa mellan den första oktober och den 15:e april. Här ska man också hålla ett öga på väglag. Det är verkligen inte att rekommendera att köra för länge med dubbdäcken för de är inte bra för vägbanan och bidrar även till en hel del oljud som stör omgivningen.

Odubbade friktionsdäck året om

Man kan använda vinterdäcken som är utan dubbar året om. Det här är lagligt men knappast en bra idé. Om du kör med vinterdäck på sommarväg så tar du en onödig risk. Bilens köregenskaper försämras vilket betyder att du kan råka ut för olyckor då däcken inte beter sig så som du förväntar dig.

Viktiga regler att vara medveten om

Reglerna i vinterdäckslagen reglerar även vilken typ av däck som finns på ditt fordon och på släpvagn. Man kan inte blanda hursomhelst med dubbade däck framtill och vanliga vinterdäck baktill. Har man dubbdäck på bilen så ska även ett släp ha samma typ av däck. Men har man odubbade däck på bilen så kan man ha dubbade däck på släpet.

Det finns områden där man inte får köra med dubbdäck som på utvalda gator i storstäderna Stockholm och Göteborg. Innan man kör in i en stad med dubbade däck så bör man alltså ta reda på om det finns den här typen av förbud.

Mönsterdjupet

Vanliga personbilar ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 3 mm men vill man köra säkert så ska man inte vänta till sista tillåtna millimetern med att byta. För tyngre fordon som buss och lastbil så är det ett mönsterdjup på 5 mm som gäller.

Om man bryter mot lagen

Polisen har förstås inte mycket tid över till att kontrollera däck och det är också därför som så många kommer undan med att slarva med däcken. Men om man till exempel upptäcks på en gata med förbud mot dubbdäck med dubbar på däcken så kan det bli till en böter på en tusenlapp. Det har också hänt att protestgrupper har monterat av däck på bilar som upptäcks med vinterdäck efter tillåtet datum. Hur lagliga den här typen av aktioner är kan förstås diskuteras men det kan vara något att betänka.

Kan man lita på tester av vinterdäck?

När man ser på olika test av däck så ser man ganska snart att det finns några märken som alltid tycks hamna i topp. Men kan man verkligen lita på ett vinterdäck test eller bör man ta dessa med en nypa salt? Om man läser ett test och därefter köper de dubbdäck som rekommenderades för att sedan upptäcka att de alls inte var så bränslesnåla som man hade räknat med så kan man knappast lasta testet för detta. Tester av vinterdäck lämnar alltid utrymme för den egna subjektiva upplevelsen av däcken, och dessutom så kommer det att spela stor roll var och när man kör samt med vilken bil. I vissa lägen så är det helt enkelt så att man måste använda sig av dubbdäck och då kommer det inte att spela någon roll om testet som man läste hyllade en viss typ av friktionsdäck som världens bästa.

Vinterdäck test
Med testen så får man reda på viktiga fakta som till exempel vinterdäck mönsterdjup samt det gummi som har använts. Testet kommer att tala om saker som miljövänlighet, bromssträcka och väggrepp. Det här är ju sådant som man verkligen behöver ta reda på då man ska köpa däck för vintern men man bör inte ta vinterdäck testet som ren sanning och man ska också tänka på saker som vilken bil som användes för testet och var man körde. En våt testbana är inte samma sak som en ishal vinterväg med trafik, det får man inte glömma bort.

Viktigt med datum
Det är inte bara de vinterdäck datum som vinterdäckslagen anger som är viktiga då man ska byta till vinterdäck. Läser man test så ska man också ta en titt på när testet utfördes. Om det var flera år sedan så är det ganska troligt att det har tillkommit nya och bättre modeller samt att man kan ha fått ny information om en viss typ av material och dess miljövänlighet. Äldre tester kan fortfarande vara bra att läsa och det särskilt om man vill se fler resultat för en viss modell eller ett visst märke.

Vägledning
Vinterdäck testen är först och främst vägledande. Med informationen som de ger så kan man fatta kloka beslut och man behöver alls inte se däck nummer ett som det enda valet. Det är förstås så att testen styrs av de däck som ingår och här kommer kommersiella intressen att spela in. Men man behöver inte oroa sig för att varje test är riggat och rena rama reklamen för utvalda däck. Även om man pushar för ett visst märke så kommer testet att ge information som man får god användning av. Tänk dock på att utländska däcktester inte är så relevanta för svenska bilförare då de utförs på väglag som inte ser ut som de svenska vägarna och därmed ger en annan typ av buller och väggrepp än det som man kan förvänta sig på svensk mark.

Byt till vinterdäck i god tid

Då det ligger en hinna av is över asfalten så räcker det inte att köra med ett inbillat ägg mellan foten och gaspedalen. Man måste också ha däck som ger ett bra väggrepp. Om man väljer dubbdäcken eller friktionsdäcken beror förstås en hel del på var man bor och hur vintern ser ut, men man måste se till att ha däck som klarar av ett halt och slirigt underlag. Här är det också viktigt att se till att man får rätt vinterdäck mönsterdjup.

Dags för vinterdäck
Om man följer den vinterdäck lag som gäller i Sverige så kan man vänta tills den 1:a december med att byta till vinterdäck men det här är sällan en bra taktik. Snön kan mycket väl komma i november och om man då står utan friktionsdäck eller dubbdäck så kan det blir fullkomligt omöjligt att ta sig till och från jobbet med bilen. Man kan alltså inte enbart gå på det vinterdäck datum som vinterdäckslagen ger för byte, och en viktig vinterdäck regel att lägga märke till är den som gör gällande att det är väglaget som styr om man kan fortsätta med sommardäck eller inte. Följ alltså väderprognosen men räkna med att du kommer att behöva vinterdäcken före den första december.

Vänta inte till sista sekund!
Det är rätt vanligt att man väntar till sista sekund med att byta däcken och det betyder att däckverkstäder snabbt bokas upp under de dagar då det står klart att Kung Bore har kommit tillbaka. Om du vill slippa stå i kö med andra som precis som du varit alltför optimistiska så bör du boka in tid för byte innan den första snön faller. Det här kan du göra genom att hålla ett öga på väderprognoser och genom att prata med din lokala däckverkstad.

Lär dig mer om däck
Innan du väljer ut nya däck och bokar tid med en däckverkstad för byte så kan det vara bra att ta reda på mer om däckmodeller och deras egenskaper. Läs vinterdäck test för att sätta dig in i vad man egentligen ska tänka på då man väljer modell. Du kan också ta del av spännande bloggar som tar upp det där med däck och däcktester. Det här kan vara bra för den som undrar över det där med dubbdäck och vanliga vinterdäck såväl som för den som vill testa ett nytt märke. Många gånger så kan man finna billiga vinterdäck online men det brukar också vara så att däckverkstäder som byter däcken har erbjudanden som man kan ta tillvara på.

Vinterdäck och buller

Om man vill ha tyst körning så gäller det att man väljer rätt däck. När vinterdäck datum kommer närmre så kanske man funderar på att skaffa nya vinterdäck och då är det verkligen läge att ta reda på lite mer om det där med däck och buller. Dubbdäck är kända för att skapa mer oljud än vanliga friktionsdäck, men det finns mer som kan påverka och man ska inte glömma bort att själva bilen och dess konstruktion också påverkar hur högljutt det blir i kabinen.

Tysta vinterdäck
Vinterdäckslagen är en lag som ger oss informationen om när man ska byta till vinterdäck såväl som den vinterdäcks regel som gäller i olika situationer. Men även om den här lagen talar om viktiga saker som vinterdäck mönsterdjup så ger den ingen hjälp med det som kallas för buller det vill säga oljud från däcken. Det kan alltså bli hur högljutt som helst och därför så är det här en faktor som man måste ta reda på innan man bestämmer sig för en viss däckmodell.
Om det är viktigt med tyst körning så får man kanske inse att man inte kommer att hitta billiga vinterdäck som motsvarar de krav som man har och dessutom så kanske det är så att man får utesluta dubbdäck. EU märkningen ger ett värde för bullernivå men det har satts i enlighet med det oljud som uppstod på asfalt i Europa och inte i Sverige. Med tanke på detta så ska man se på svenska vinterdäck test som tar upp bullerfaktorn.

Nya däck
Nya däck är ofta tystare än tidigare modeller och det beror på att däcktekniken utvecklas.  Om det är så att man upplever att oljud är något som man lider av under körning så kan det vara bra att satsa på en modell som har tagits fram med särskild tanke på buller. Samtidigt så är det inte så smart att låta det där med oljud bli den viktigaste punkten då man köper nya däck. Säkerheten måste gå först och då får man kanske godta att dubbarna ger upphov till oljud då de är med och räddar liv då vägen täcks av is och snö.

God däckvård
Om man skaffar bra däck så kan man se till att de håller längre och fortsatt ger behaglig körning genom god däckvård. Tänk på att förvara vinterdäcken i jämn temperatur och att då och då ta en titt på hur pass slitna de är. God däckvård kanske inte kommer att göra den stora skillnaden mellan tyst körning och buller, men den kan leda till att man upptäcker att man behöver nya däck och därmed kan välja en modell som är känd för att erbjuda tyst körning.

Att köpa nya vinterdäck

Att köpa nya vinterdäck är lite av en djungel. Vilket märke, vilken typ och vilken prisklass bör man egentligen satsa på när man köper nya vinterdäck?

Lag på vinterdäck

I Sverige finns det diverse lagstiftningar på det här med däck till bilen. Sommardäck, vinterdäck, dubbdäck m.m. är saker som man som bilägare gärna ska ha lite koll på. Vilka datum gäller t ex för vinterdäck? Vinterdäcken ska sitta på bilen från den första december till den siste mars. Under denna period kan vinterväglag uppstå när som helst och då är man enligt lagen skyldig att köra med vinterdäck.

Dubbdäck i norra Sverige

Vinterdäcken kan vara försedda med dubbar, vilket ju är smart om man bor i norra Sverige där det ofta är snö och is på vägarna, men onödigt i många av landets sydliga delar där de gör mer skada än nytta. Dubbfria vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst tre mm för att anses godkända – något man bör hålla koll på eftersom de slits ner successivt.

När man ska köpa nya vinterdäck

När man behöver nya vinterdäck till sin bil – kanske för att de gamla har slitits ner – så finns det lite olika saker att fråga sig själv:

  1. Vilken budget har jag för mina nya vinterdäck?
  2. Vill jag ha dubbdäck eller friktionsdäck?
  3. Går det bra med secondhand vinterdäck?
  4. Vill jag handla mina vinterdäck online?

Ett set med vinterdäck kostar allt från tusenlappen till många tusenlappar, helt beroende på saker som skick (är de nya eller begagnade?), märke (stora märken som Goodyear och Dunlop kostar givetvis mer än smalare konkurrenter), och om de är begagnade så är givetvis skicket en mycket viktig faktor.

Dubbdäck är bra i riktigt isiga miljöer där vägarna är extra hala. I södra Sverige är det i regel en bättre investering med friktionsdäck. Vill man kunna ta sin bil till t ex Tyskland ska man helt klar satsa på dubbfria däck eftersom dubbdäck är olagligt där. Även andra länder förbjuder dubbdäck.

Har man snäv budget går det bra med andrahandsdäck, men man ska givetvis veta att de inte har lika lång livslängd som nya däck har. Det finns dock andrahands vinterdäck i riktigt gott skick och har man tur kan man komma över toppendäck till schyssta priser.

Det finns massor av onlinebutiker som säljer vinterdäck, både dubbdäck och friktionsdäck – Alvén och Ingvarsson erbjuder dessutom vinterdäck på avbetalning – och fri frakt!

Vinterdäck i norrland

Ska du till den djupa snön i Norrland gör du rätt i att köpa ordentliga vinterdäck.

Dubbfria vinterdäck som håller längre

Dags att fixa vinterdäck!
Nu när vintern snart är här så är det dags att ta sig en funderare kring vilka vinterdäck man ska montera på bilen. Från och med den första december är det lag på vinterdäck om vinterväglag uppstår och tvånget gäller fram till siste mars. Det är ju tyvärr omöjligt att förutspå när vinterväglag uppstår, så för de flesta av oss känns det helt klart tryggast att vinterdäcken sitter på bilen i god tid innan den första december. Bor man i Sveriges nordligare delar kanske man fixar vinterdäck långt innan dess.

Dubbfria vinterdäck – bäst för flest

Självklart är det så att dubbdäck är det bästa alternativet på vintern – OM man kommer att köra mycket på isiga och snöiga vägar. Är så inte fallet så räcker dubbfria vinterdäck långt! De sliter mindre på vägarna, de slits inte ut lika fort och de låter avsevärt mindre. Om riktigt dåligt väder uppstår gör man i de flesta fall ändå bäst i att fixa en kopp varm choklad och stanna inne. Särskilt i Sveriges sydligare delar är dubbfria vinterdäck nästan uteslutande att föredra – om vi inte får en riktigt kall vinter förstås.

Dubbdäcksförbud

I många länder finns det strikta förbud mot just dubbdäck, vilket känns naturligt om landets vägar sällan eller aldrig fryser till temperaturer under noll grader. Slitaget som dubbdäcken medför försämrar vägarnas kvalitet avsevärt.

I Sverige skulle det inte gå att förbjuda dubbdäck, det finns allt för mycket vinter, is och snö för att ett sådant förbud skulle kunna motiveras i vårt land. Men man rekommenderas att undvika dubbdäck om man lever i södra delarna av landet där snö och is inte regerar på vägarna ens under vintern. Bra dubbfria vinterdäck och sänkt hastighet kommer man långt med.

I vissa centrala delar av Stockholm, Göteborg och Uppsala finns ett permanent förbud mot dubbdäck, för att skydda vägarna, så är man ofta inne i dessa städer och slirar runt, så är det bäst att ha dubbfria vinterdäck på bilen.

Vinterdäck väntar på snö

Nu har vinterdäcken vridit sig runt vinterfälgarna. Men det är fortfarande regn som kommer från himlen. Eftersom jag har valt dubbdäck så skulle jag inte rädas lite vinterväglag.

Valet mellan dubbat eller dubbfritt är alltid svårt, men pendlar man tidigt på morgonen ute på landsorten föredrar jag dubbar som skär igenom den tunna isytan och ner i asfalten.