Vinterdäckslagen är viktig för allas säkerhet

När våren kommer så är det dags att byta till sommardäck men det finns alltid bilister som fortsatt kör med vinterdäck och dubbdäck vilket efter den 31 mars är ett lagbrott. Om väglaget inte längre kan anses vara vinterväglag så får man inte fortsätta köra med vinterdäcken och vinterdäckslagen är viktig att hålla sig till. Om man inte gör det så utsätter man nämligen sig själv och andra för fara i trafiken.

Vinterdäckslagen om vinterdäck och dubbdäck

Perioden som anges som tid för vinterdäck är mellan den första december och den sista mars. Men det är inte så att man blint måste följa datum. På polisens hemsida så kan man läsa att det gäller att avgöra om väglaget är vinterväglag eller inte. Här ska man komma ihåg att det inte bara är körfältet som räknas. Om det finns snö i vägrenen så ser man även detta som vinterväglag så det gäller att vänta tills både väg och vägkant är fri från snö, is och frost innan man byter till sommardäck.

Vad gäller dubbdäck så är det tillåtet att använda dessa mellan den första oktober och den 15:e april. Här ska man också hålla ett öga på väglag. Det är verkligen inte att rekommendera att köra för länge med dubbdäcken för de är inte bra för vägbanan och bidrar även till en hel del oljud som stör omgivningen.

Odubbade friktionsdäck året om

Man kan använda vinterdäcken som är utan dubbar året om. Det här är lagligt men knappast en bra idé. Om du kör med vinterdäck på sommarväg så tar du en onödig risk. Bilens köregenskaper försämras vilket betyder att du kan råka ut för olyckor då däcken inte beter sig så som du förväntar dig.

Viktiga regler att vara medveten om

Reglerna i vinterdäckslagen reglerar även vilken typ av däck som finns på ditt fordon och på släpvagn. Man kan inte blanda hursomhelst med dubbade däck framtill och vanliga vinterdäck baktill. Har man dubbdäck på bilen så ska även ett släp ha samma typ av däck. Men har man odubbade däck på bilen så kan man ha dubbade däck på släpet.

Det finns områden där man inte får köra med dubbdäck som på utvalda gator i storstäderna Stockholm och Göteborg. Innan man kör in i en stad med dubbade däck så bör man alltså ta reda på om det finns den här typen av förbud.

Mönsterdjupet

Vanliga personbilar ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 3 mm men vill man köra säkert så ska man inte vänta till sista tillåtna millimetern med att byta. För tyngre fordon som buss och lastbil så är det ett mönsterdjup på 5 mm som gäller.

Om man bryter mot lagen

Polisen har förstås inte mycket tid över till att kontrollera däck och det är också därför som så många kommer undan med att slarva med däcken. Men om man till exempel upptäcks på en gata med förbud mot dubbdäck med dubbar på däcken så kan det bli till en böter på en tusenlapp. Det har också hänt att protestgrupper har monterat av däck på bilar som upptäcks med vinterdäck efter tillåtet datum. Hur lagliga den här typen av aktioner är kan förstås diskuteras men det kan vara något att betänka.

Kan man lita på tester av vinterdäck?

När man ser på olika test av däck så ser man ganska snart att det finns några märken som alltid tycks hamna i topp. Men kan man verkligen lita på ett vinterdäck test eller bör man ta dessa med en nypa salt? Om man läser ett test och därefter köper de dubbdäck som rekommenderades för att sedan upptäcka att de alls inte var så bränslesnåla som man hade räknat med så kan man knappast lasta testet för detta. Tester av vinterdäck lämnar alltid utrymme för den egna subjektiva upplevelsen av däcken, och dessutom så kommer det att spela stor roll var och när man kör samt med vilken bil. I vissa lägen så är det helt enkelt så att man måste använda sig av dubbdäck och då kommer det inte att spela någon roll om testet som man läste hyllade en viss typ av friktionsdäck som världens bästa.

Vinterdäck test
Med testen så får man reda på viktiga fakta som till exempel vinterdäck mönsterdjup samt det gummi som har använts. Testet kommer att tala om saker som miljövänlighet, bromssträcka och väggrepp. Det här är ju sådant som man verkligen behöver ta reda på då man ska köpa däck för vintern men man bör inte ta vinterdäck testet som ren sanning och man ska också tänka på saker som vilken bil som användes för testet och var man körde. En våt testbana är inte samma sak som en ishal vinterväg med trafik, det får man inte glömma bort.

Viktigt med datum
Det är inte bara de vinterdäck datum som vinterdäckslagen anger som är viktiga då man ska byta till vinterdäck. Läser man test så ska man också ta en titt på när testet utfördes. Om det var flera år sedan så är det ganska troligt att det har tillkommit nya och bättre modeller samt att man kan ha fått ny information om en viss typ av material och dess miljövänlighet. Äldre tester kan fortfarande vara bra att läsa och det särskilt om man vill se fler resultat för en viss modell eller ett visst märke.

Vägledning
Vinterdäck testen är först och främst vägledande. Med informationen som de ger så kan man fatta kloka beslut och man behöver alls inte se däck nummer ett som det enda valet. Det är förstås så att testen styrs av de däck som ingår och här kommer kommersiella intressen att spela in. Men man behöver inte oroa sig för att varje test är riggat och rena rama reklamen för utvalda däck. Även om man pushar för ett visst märke så kommer testet att ge information som man får god användning av. Tänk dock på att utländska däcktester inte är så relevanta för svenska bilförare då de utförs på väglag som inte ser ut som de svenska vägarna och därmed ger en annan typ av buller och väggrepp än det som man kan förvänta sig på svensk mark.

Byt till vinterdäck i god tid

Då det ligger en hinna av is över asfalten så räcker det inte att köra med ett inbillat ägg mellan foten och gaspedalen. Man måste också ha däck som ger ett bra väggrepp. Om man väljer dubbdäcken eller friktionsdäcken beror förstås en hel del på var man bor och hur vintern ser ut, men man måste se till att ha däck som klarar av ett halt och slirigt underlag. Här är det också viktigt att se till att man får rätt vinterdäck mönsterdjup.

Dags för vinterdäck
Om man följer den vinterdäck lag som gäller i Sverige så kan man vänta tills den 1:a december med att byta till vinterdäck men det här är sällan en bra taktik. Snön kan mycket väl komma i november och om man då står utan friktionsdäck eller dubbdäck så kan det blir fullkomligt omöjligt att ta sig till och från jobbet med bilen. Man kan alltså inte enbart gå på det vinterdäck datum som vinterdäckslagen ger för byte, och en viktig vinterdäck regel att lägga märke till är den som gör gällande att det är väglaget som styr om man kan fortsätta med sommardäck eller inte. Följ alltså väderprognosen men räkna med att du kommer att behöva vinterdäcken före den första december.

Vänta inte till sista sekund!
Det är rätt vanligt att man väntar till sista sekund med att byta däcken och det betyder att däckverkstäder snabbt bokas upp under de dagar då det står klart att Kung Bore har kommit tillbaka. Om du vill slippa stå i kö med andra som precis som du varit alltför optimistiska så bör du boka in tid för byte innan den första snön faller. Det här kan du göra genom att hålla ett öga på väderprognoser och genom att prata med din lokala däckverkstad.

Lär dig mer om däck
Innan du väljer ut nya däck och bokar tid med en däckverkstad för byte så kan det vara bra att ta reda på mer om däckmodeller och deras egenskaper. Läs vinterdäck test för att sätta dig in i vad man egentligen ska tänka på då man väljer modell. Du kan också ta del av spännande bloggar som tar upp det där med däck och däcktester. Det här kan vara bra för den som undrar över det där med dubbdäck och vanliga vinterdäck såväl som för den som vill testa ett nytt märke. Många gånger så kan man finna billiga vinterdäck online men det brukar också vara så att däckverkstäder som byter däcken har erbjudanden som man kan ta tillvara på.

Vinterdäck och buller

Om man vill ha tyst körning så gäller det att man väljer rätt däck. När vinterdäck datum kommer närmre så kanske man funderar på att skaffa nya vinterdäck och då är det verkligen läge att ta reda på lite mer om det där med däck och buller. Dubbdäck är kända för att skapa mer oljud än vanliga friktionsdäck, men det finns mer som kan påverka och man ska inte glömma bort att själva bilen och dess konstruktion också påverkar hur högljutt det blir i kabinen.

Tysta vinterdäck
Vinterdäckslagen är en lag som ger oss informationen om när man ska byta till vinterdäck såväl som den vinterdäcks regel som gäller i olika situationer. Men även om den här lagen talar om viktiga saker som vinterdäck mönsterdjup så ger den ingen hjälp med det som kallas för buller det vill säga oljud från däcken. Det kan alltså bli hur högljutt som helst och därför så är det här en faktor som man måste ta reda på innan man bestämmer sig för en viss däckmodell.
Om det är viktigt med tyst körning så får man kanske inse att man inte kommer att hitta billiga vinterdäck som motsvarar de krav som man har och dessutom så kanske det är så att man får utesluta dubbdäck. EU märkningen ger ett värde för bullernivå men det har satts i enlighet med det oljud som uppstod på asfalt i Europa och inte i Sverige. Med tanke på detta så ska man se på svenska vinterdäck test som tar upp bullerfaktorn.

Nya däck
Nya däck är ofta tystare än tidigare modeller och det beror på att däcktekniken utvecklas.  Om det är så att man upplever att oljud är något som man lider av under körning så kan det vara bra att satsa på en modell som har tagits fram med särskild tanke på buller. Samtidigt så är det inte så smart att låta det där med oljud bli den viktigaste punkten då man köper nya däck. Säkerheten måste gå först och då får man kanske godta att dubbarna ger upphov till oljud då de är med och räddar liv då vägen täcks av is och snö.

God däckvård
Om man skaffar bra däck så kan man se till att de håller längre och fortsatt ger behaglig körning genom god däckvård. Tänk på att förvara vinterdäcken i jämn temperatur och att då och då ta en titt på hur pass slitna de är. God däckvård kanske inte kommer att göra den stora skillnaden mellan tyst körning och buller, men den kan leda till att man upptäcker att man behöver nya däck och därmed kan välja en modell som är känd för att erbjuda tyst körning.

Att köpa nya vinterdäck

Att köpa nya vinterdäck är lite av en djungel. Vilket märke, vilken typ och vilken prisklass bör man egentligen satsa på när man köper nya vinterdäck?

Lag på vinterdäck

I Sverige finns det diverse lagstiftningar på det här med däck till bilen. Sommardäck, vinterdäck, dubbdäck m.m. är saker som man som bilägare gärna ska ha lite koll på. Vilka datum gäller t ex för vinterdäck? Vinterdäcken ska sitta på bilen från den första december till den siste mars. Under denna period kan vinterväglag uppstå när som helst och då är man enligt lagen skyldig att köra med vinterdäck.

Dubbdäck i norra Sverige

Vinterdäcken kan vara försedda med dubbar, vilket ju är smart om man bor i norra Sverige där det ofta är snö och is på vägarna, men onödigt i många av landets sydliga delar där de gör mer skada än nytta. Dubbfria vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst tre mm för att anses godkända – något man bör hålla koll på eftersom de slits ner successivt.

När man ska köpa nya vinterdäck

När man behöver nya vinterdäck till sin bil – kanske för att de gamla har slitits ner – så finns det lite olika saker att fråga sig själv:

  1. Vilken budget har jag för mina nya vinterdäck?
  2. Vill jag ha dubbdäck eller friktionsdäck?
  3. Går det bra med secondhand vinterdäck?
  4. Vill jag handla mina vinterdäck online?

Ett set med vinterdäck kostar allt från tusenlappen till många tusenlappar, helt beroende på saker som skick (är de nya eller begagnade?), märke (stora märken som Goodyear och Dunlop kostar givetvis mer än smalare konkurrenter), och om de är begagnade så är givetvis skicket en mycket viktig faktor.

Dubbdäck är bra i riktigt isiga miljöer där vägarna är extra hala. I södra Sverige är det i regel en bättre investering med friktionsdäck. Vill man kunna ta sin bil till t ex Tyskland ska man helt klar satsa på dubbfria däck eftersom dubbdäck är olagligt där. Även andra länder förbjuder dubbdäck.

Har man snäv budget går det bra med andrahandsdäck, men man ska givetvis veta att de inte har lika lång livslängd som nya däck har. Det finns dock andrahands vinterdäck i riktigt gott skick och har man tur kan man komma över toppendäck till schyssta priser.

Det finns massor av onlinebutiker som säljer vinterdäck, både dubbdäck och friktionsdäck – Alvén och Ingvarsson erbjuder dessutom vinterdäck på avbetalning – och fri frakt!

Vinterdäck i norrland

Ska du till den djupa snön i Norrland gör du rätt i att köpa ordentliga vinterdäck.

Dubbfria vinterdäck som håller längre

Dags att fixa vinterdäck!
Nu när vintern snart är här så är det dags att ta sig en funderare kring vilka vinterdäck man ska montera på bilen. Från och med den första december är det lag på vinterdäck om vinterväglag uppstår och tvånget gäller fram till siste mars. Det är ju tyvärr omöjligt att förutspå när vinterväglag uppstår, så för de flesta av oss känns det helt klart tryggast att vinterdäcken sitter på bilen i god tid innan den första december. Bor man i Sveriges nordligare delar kanske man fixar vinterdäck långt innan dess.

Dubbfria vinterdäck – bäst för flest

Självklart är det så att dubbdäck är det bästa alternativet på vintern – OM man kommer att köra mycket på isiga och snöiga vägar. Är så inte fallet så räcker dubbfria vinterdäck långt! De sliter mindre på vägarna, de slits inte ut lika fort och de låter avsevärt mindre. Om riktigt dåligt väder uppstår gör man i de flesta fall ändå bäst i att fixa en kopp varm choklad och stanna inne. Särskilt i Sveriges sydligare delar är dubbfria vinterdäck nästan uteslutande att föredra – om vi inte får en riktigt kall vinter förstås.

Dubbdäcksförbud

I många länder finns det strikta förbud mot just dubbdäck, vilket känns naturligt om landets vägar sällan eller aldrig fryser till temperaturer under noll grader. Slitaget som dubbdäcken medför försämrar vägarnas kvalitet avsevärt.

I Sverige skulle det inte gå att förbjuda dubbdäck, det finns allt för mycket vinter, is och snö för att ett sådant förbud skulle kunna motiveras i vårt land. Men man rekommenderas att undvika dubbdäck om man lever i södra delarna av landet där snö och is inte regerar på vägarna ens under vintern. Bra dubbfria vinterdäck och sänkt hastighet kommer man långt med.

I vissa centrala delar av Stockholm, Göteborg och Uppsala finns ett permanent förbud mot dubbdäck, för att skydda vägarna, så är man ofta inne i dessa städer och slirar runt, så är det bäst att ha dubbfria vinterdäck på bilen.

Vinterdäck väntar på snö

Nu har vinterdäcken vridit sig runt vinterfälgarna. Men det är fortfarande regn som kommer från himlen. Eftersom jag har valt dubbdäck så skulle jag inte rädas lite vinterväglag.

Valet mellan dubbat eller dubbfritt är alltid svårt, men pendlar man tidigt på morgonen ute på landsorten föredrar jag dubbar som skär igenom den tunna isytan och ner i asfalten.

Dubbdäck eller friktionsdäck

Vinterdäck är bra, men ska man ha dubbdäck eller friktionsdäck? Den ständiga frågan.. Bor man mitt i storstan och bara kör omkring med sin 4-hjulsdrivna SUV under dagens varmaste timmar kanske dubbfritt är ett bra alternativ. Men för oss som pendlar till jobbet tidigt på morgonen innan solen gått upp och smält morgonfrosten är dubbdäck det enda säkra alternativet.

- Men, säger mr duktig, dubbdäck ger en längre bromssträcka på torra vägbanor än friktionsdäck. Och om det är snö och snömodd är dubbfritt bättre.

Är det massor av snömodd på vägbanan förstår vi att vi ska köra lite lugnare. Då fungerar dubbfria däck jättebra. Mitt resonemang är att på morgonen, sent på kvällen och mitt i natten kan man överraskas av halt väglag. Och vid en lätt frusen vägbana finns det inget annat än dubbdäck som fungerar. Och vid polerad vägbana till exempel när du ska stanna i en korsning eller köra ut från densamma så är det dubbdäck som är det mest säkra alternativet.

Vinterdäck är ett måste under +5 grader eftersom gummiblandningen i sommardäck gör däcken kass. Och snälla, visa förståelse för oss på landet som behöver dubbdäck. Miljöpartister i Stockholm verkar hata vinterdäck, men gör gärna ett studiebesök hos oss på landet en tidig vintermorgon så förstår ni nog.

På med vinterdäcken innan snön faller

Tänk att vi aldrig lär oss att sätta på vinterdäcken i tid. Varje år är det likadant. Köerna ringlar långa till däckverkstäderna när den första snön faller. Det kan vara hur kallt och halt som helst, men vi väntar ändå till snön faller på huven. Och innan dess är det många som hunnit ta en tur i diket eller in i kofångaren i bilen framför.

Dags att fundera över inköp av nya vinterdäck?!

Det sägs att vintern redan kommer i november, vem vet. Jag tycker däremot att den redan är här!!! BRRR.. Det var ju inte alls längesedan man låg på plätten i 30 graders hetta :-( Så det är väl dags att fundera över att köpa vinterdäck för att slippa i panik att komma på att det är dags i mitten av oktober eller november.