Dubbdäck är oslagbara på isvägar

Dubbdäck är valfritt

Dubbdäck – som vi alla vet – får bara användas på vintern, men det finns ingen lag som föreskriver dubbdäck och vinterdäck finns i både dubbversioner och dubbfria versioner. Det är i regel mest personbilar som kör med dubbdäck, men också lastbilar, bussar och motorcyklar kan ha dubbdäck, och bor man i en del av Sverige som ofta har halt väglag så är dubbdäck helt klart en bra investering.

Dubbdäckens kännetecken

Man känner igen dubbdäcken på att däckmönstret är grövre än de vanliga vinterdäckens, och dessutom har de dubbar för att ge bättre grepp mot vägen vid halt väglag. Dubbarna är i metall och sliter ganska mycket på vägarna, så i den mån man kan undvika dubbdäck är det bra.

Dubbdäckens fördelar

Det syns på dubbdäcken att de erbjuder bättre stöd mot hala vägar än vad vanliga vinterdäck gör. Ska man bromsa och stanna på hal is så behövs extrem framförhållning om man kör med dubbfria däck. I en jämförelse på bromssträcka mellan en isväg och en torr väg krävdes runt tio gånger längre bromssträcka för isvägen innan bilen helt hade stannat, om bilen kördes med dubbfria vinterdäck. Med dubbdäck blev sträckan avsevärt kortare.

Det är framför allt på hal is som dubbdäck visar upp sina starkaste fördelar, där kan de vara ovärderliga. Ytterligare en dimension är att dubbdäck inte bara gör körningen lättare för föraren av den bil som däcken sitter på, de ruggar också upp isen på marken överallt som de körs, vilket ger ett fastare väglag för bakomkommande bilister.

Även om man ofta hör att dubbdäck sliter på vägarna när de används på torrmark så fyller de faktiskt även där en funktion. Genom att «slita» upp vägarna får vägarna ett mycket bättre grepp för slätare däcktyper och i vissa länder där dubbdäck aldrig används brukar dyra retextureringsprocesser krävas med jämna mellanrum, just för att rugga upp dem och erbjuda bättre friktion.

Dubbdäckens nackdelar

När dubbdäck körs på torrmark kan ibland partiklar stötas loss från vägarna, dessa kan vara farliga när de flyger i luften på högtrafikerade vägar, dessutom blir slitaget på vägarna märkbart när mycket dubbdäck används. Det bildas tydliga spår som är en uppenbar trafikfara, och asfaltering behöver genomföras om oftare.

Många som kör omkring med dubbdäck påverkas negativt av ljudet som dubbdäcken avger. Det är ett bullrigt, metalliskt ljud som låter avsevärt högre än dubbfria vinterdäck.

Man ska inte använda sina dubbdäck på torrmark, dels på grunda av ovanstående anledningar, men också för däckens skull. Det tar bara ett par månader av körning på bar asfalt med dubbdäck innan de förslitits och blivit odugliga för isigt väglag.

Dubbdäck eller friktionsdäck

Vinterdäck är bra, men ska man ha dubbdäck eller friktionsdäck? Den ständiga frågan.. Bor man mitt i storstan och bara kör omkring med sin 4-hjulsdrivna SUV under dagens varmaste timmar kanske dubbfritt är ett bra alternativ. Men för oss som pendlar till jobbet tidigt på morgonen innan solen gått upp och smält morgonfrosten är dubbdäck det enda säkra alternativet.

- Men, säger mr duktig, dubbdäck ger en längre bromssträcka på torra vägbanor än friktionsdäck. Och om det är snö och snömodd är dubbfritt bättre.

Är det massor av snömodd på vägbanan förstår vi att vi ska köra lite lugnare. Då fungerar dubbfria däck jättebra. Mitt resonemang är att på morgonen, sent på kvällen och mitt i natten kan man överraskas av halt väglag. Och vid en lätt frusen vägbana finns det inget annat än dubbdäck som fungerar. Och vid polerad vägbana till exempel när du ska stanna i en korsning eller köra ut från densamma så är det dubbdäck som är det mest säkra alternativet.

Vinterdäck är ett måste under +5 grader eftersom gummiblandningen i sommardäck gör däcken kass. Och snälla, visa förståelse för oss på landet som behöver dubbdäck. Miljöpartister i Stockholm verkar hata vinterdäck, men gör gärna ett studiebesök hos oss på landet en tidig vintermorgon så förstår ni nog.