Vad ska dubbdäck kosta?

Kostnaden för vinterdäck kan ses på lite olika sätt. Man kan förstås säga att nya dubbdäck inte är billiga då man kan få lägga ut flera tusen kronor för dessa, men samtidigt så är ju detta en investering i bilens köregenskaper och säkerheten kan man inte sätta ett pris på. Kostnaden för dubbdäcken kommer också att påverkas av saker som om man köper dem själv online, om man monterar själv, och hur man förvarar dem under sommarmånaderna.

Behöver du verkligen dubbdäck?

En första fråga som man kanske missar är om man verkligen behöver dubbarna. En tumregel är att äldre bilar som inte har alla säkerhetsfinesser som finns i nyare bilar tjänar mer på dubbarna. Med dubbdäcken så får man ju ett riktigt bra väggrepp och det blir viktigt då kylan slår till och man kör på is. Med en modernare bil så kan det vara så att man inte behöver mer än bra friktionsdäck, men här ska man inte chansa.

Det där med att dubbdäcken inte är bra för miljön är något att tänka på men man måste vara medveten om att säkerheten alltid går först. Om du upplever en tvekan så kan du absolut välja dubbarna med gott samvete, saker som talar för dubbdäck är följande:

  • Behov av att köra i branta backar
  • Vägar som inte plogas så flitigt
  • Rapporter om stora mängder snö och kyla
  • Grannar som alla använder dubbade däck

Okej, man behöver inte göra som alla andra men om man inser att de flesta grannar faktiskt kör med dubb så säger det något om behovet av detta i det område som man bor i. Däcken är tyngre och det leder till att bilen drar mer bränsle men det är en kostnad som man får ta då man vill köra säkrare under vintern.

Är det dags för nya däck?

Något som kommer att påverka kostnaden är förstås hur ofta man måste köpa nya däck. Om man kan investera omkring 6000 kronor för nya dubbdäck som håller länge så har man gjort ett klipp. Men om man måste byta varje år för att man hela tiden väljer att köra med begagnat eller sämre märken så kan detta i det långa loppet bli dyrare. Om mönsterdjupet är mindre än 5 mm så ska man byta men betänk också att saker som snedslitage också kan tala för att man bör byta och att man då får professionell hjälp med detta.

Begagnade däck är billigare och kan i vissa fall innebära ett bra köp där man sparar flera tusen kronor, men ofta så betyder detta att man tar en risk. De begagnade däcken har försämrats och om de har använts under mer än 3 års tid så lönar det sig sällan att byta till begagnade vinterdäck.

Hjälp med montering och förvaring

Om man vill få hjälp med monteringen så kommer dubbdäcken att kosta lite mer. Här kan det vara klokt att vända sig till en däckhandlare som även kan hjälpa till med byte och som ger ett paketpris för detta. Många gånger så kan man få fram dubbdäck som håller god kvalitet men som har en budget som man har råd med. Genom att rådgöra med däckservicen så kommer man fram till det bästa valet. Kostnaden för montering är rätt så liten i sammanhanget, och här får man ju även tänka på den tid som man spar då man inte själv behöver utföra bytet.

Det kan också innebära en kostnad om man vill få hjälp med förvaring vilket man också kan få av en bra däckverkstad. Förvaringen kan man även se som en investering som leder till att vinterdäcken håller längre då de hanteras på rätt sätt, rengörs och ligger i ett förvar som är bra för gummit under sommarmånaderna. Man ska också betänka att man på detta vis får ett stöldskydd som inte hade varit fallet om däcken förvarats i källaren eller i förrådet på tomten.

Dubbdäck är oslagbara på isvägar

Dubbdäck är valfritt

Dubbdäck – som vi alla vet – får bara användas på vintern, men det finns ingen lag som föreskriver dubbdäck och vinterdäck finns i både dubbversioner och dubbfria versioner. Det är i regel mest personbilar som kör med dubbdäck, men också lastbilar, bussar och motorcyklar kan ha dubbdäck, och bor man i en del av Sverige som ofta har halt väglag så är dubbdäck helt klart en bra investering.

Dubbdäckens kännetecken

Man känner igen dubbdäcken på att däckmönstret är grövre än de vanliga vinterdäckens, och dessutom har de dubbar för att ge bättre grepp mot vägen vid halt väglag. Dubbarna är i metall och sliter ganska mycket på vägarna, så i den mån man kan undvika dubbdäck är det bra.

Dubbdäckens fördelar

Det syns på dubbdäcken att de erbjuder bättre stöd mot hala vägar än vad vanliga vinterdäck gör. Ska man bromsa och stanna på hal is så behövs extrem framförhållning om man kör med dubbfria däck. I en jämförelse på bromssträcka mellan en isväg och en torr väg krävdes runt tio gånger längre bromssträcka för isvägen innan bilen helt hade stannat, om bilen kördes med dubbfria vinterdäck. Med dubbdäck blev sträckan avsevärt kortare.

Det är framför allt på hal is som dubbdäck visar upp sina starkaste fördelar, där kan de vara ovärderliga. Ytterligare en dimension är att dubbdäck inte bara gör körningen lättare för föraren av den bil som däcken sitter på, de ruggar också upp isen på marken överallt som de körs, vilket ger ett fastare väglag för bakomkommande bilister.

Även om man ofta hör att dubbdäck sliter på vägarna när de används på torrmark så fyller de faktiskt även där en funktion. Genom att «slita» upp vägarna får vägarna ett mycket bättre grepp för slätare däcktyper och i vissa länder där dubbdäck aldrig används brukar dyra retextureringsprocesser krävas med jämna mellanrum, just för att rugga upp dem och erbjuda bättre friktion.

Dubbdäckens nackdelar

När dubbdäck körs på torrmark kan ibland partiklar stötas loss från vägarna, dessa kan vara farliga när de flyger i luften på högtrafikerade vägar, dessutom blir slitaget på vägarna märkbart när mycket dubbdäck används. Det bildas tydliga spår som är en uppenbar trafikfara, och asfaltering behöver genomföras om oftare.

Många som kör omkring med dubbdäck påverkas negativt av ljudet som dubbdäcken avger. Det är ett bullrigt, metalliskt ljud som låter avsevärt högre än dubbfria vinterdäck.

Man ska inte använda sina dubbdäck på torrmark, dels på grunda av ovanstående anledningar, men också för däckens skull. Det tar bara ett par månader av körning på bar asfalt med dubbdäck innan de förslitits och blivit odugliga för isigt väglag.

Dubbdäck eller friktionsdäck

Vinterdäck är bra, men ska man ha dubbdäck eller friktionsdäck? Den ständiga frågan.. Bor man mitt i storstan och bara kör omkring med sin 4-hjulsdrivna SUV under dagens varmaste timmar kanske dubbfritt är ett bra alternativ. Men för oss som pendlar till jobbet tidigt på morgonen innan solen gått upp och smält morgonfrosten är dubbdäck det enda säkra alternativet.

- Men, säger mr duktig, dubbdäck ger en längre bromssträcka på torra vägbanor än friktionsdäck. Och om det är snö och snömodd är dubbfritt bättre.

Är det massor av snömodd på vägbanan förstår vi att vi ska köra lite lugnare. Då fungerar dubbfria däck jättebra. Mitt resonemang är att på morgonen, sent på kvällen och mitt i natten kan man överraskas av halt väglag. Och vid en lätt frusen vägbana finns det inget annat än dubbdäck som fungerar. Och vid polerad vägbana till exempel när du ska stanna i en korsning eller köra ut från densamma så är det dubbdäck som är det mest säkra alternativet.

Vinterdäck är ett måste under +5 grader eftersom gummiblandningen i sommardäck gör däcken kass. Och snälla, visa förståelse för oss på landet som behöver dubbdäck. Miljöpartister i Stockholm verkar hata vinterdäck, men gör gärna ett studiebesök hos oss på landet en tidig vintermorgon så förstår ni nog.